اگر به سئو اهمیت می‌دهید، مهم است که یک آنالیز جامع از بک‌لینک‌های خود داشته باشد و نقاط قوت و ضعف سایت خود را پیدا کنید. بک‌لینک‌های خوب به شما کمک خواهند کرد تا در گوگل و سایر موتورهای جستجو رتبه بهتری را کسب کنید. از طرف دیگر، بک‌لینک‌های بد می‌توانند باعث کاهش رتبه شما در موتورهای جستجو شوند و حتی وب‌سایت شما را نیز پنالتی کنند. بنابراین برای اجتناب از قرارگرفتن در موقعیت‌های ناخواسته، باید همیشه یک تناسب معقول میان بک‌لینک‌های بد و خوب برقرار کنید.
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۸ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۷ - 2018 June 01

 

اما قبل از هرچیزی، بک لینک چیست؟
بک‌لینک همان لینکی است که یک سایت، از یک سایت دیگر دریافت می‌کند. بک‌لینک‌ها تاثیر به سزایی در بالا رفتن رتبه سایت شما در موتورهای جستجو داشته و از همین جهت است که در فرآیند سئو، بسیار مورد توجه قرار می‌گیرند. موتورهای جستجو از فاکتورهای مختلفی برای نشان دادن یک سایت در نتیجه‌های جستجو استفاده می‌کنند. کسی دقیقا نمی‌داند که بک‌لینک‌ها در این زمینه چقدر تاثیر گذار هستند اما در طول زمان ثابت شده که بک‌لینک‌ها اهمیت بسیار زیادی دارند.

 

یک نکته مهم این است که بک‌لینک‌ها حتما باید طبیعی بوده و کیفیت بالایی داشته باشند. درواقع کیفیت بک‌لینک‌ها از تعداد آن‌ها اهمیت بیشتری دارد و در بالابردن رتبه سئو سایت شما تاثیرگذارتر هستند.

برای مثال وب‌سایت A، سایت یک رستوران است و از طرف سایت B که در مورد غذا محتوا تولید می‌کند، بک‌لینک می‌گیرد. این پروسه، یک بک‌لینک طبیعی و ارزشمند برای سایت A ایجاد می‌کند و در بالا رفتن رتبه این سایت در نتایج جستجو تاثیرگذار است.

علاوه بر این، بک‌لینک‌ها می‌توانند مثل یک مکالمه در فضای وب باشند.

مثلا فرض کنید یک بلاگر درباره رویدادهای ورزشی یک مقاله می‌نویسد. در همین حین یک بلاگر دیگر یک مقاله دیگر در همین زمینه می‌نویسد اما به طور کلی با نظر بلاگر اول مخالف است. ولی در هر صورت به مطلب بلاگ اول بک‌لینک می‌دهد. حال اگر مطلب بلاگر دوم بیشتر مورد توجه قرار گیرد و در سایت‌های بیشتری بک‌لینک دریافت کند، در عین حال روی بلاگر اول هم تاثیر گذار است. زیرا ارزش بک‌لینکی که وبلاگ اول دریافت کرده بالاتر می‌رود و به شکل تصاعدی، سئوی هردو وبلاگ بهتر از گذشته می‌شود.

حالا که با بک‌لینک آشنا شدید، بهتر است بدانید که همه بک‌لینک‌ها خوب نیستند. در واقع ما بک‌لینک بد هم داریم و در ادامه توضیح می‌دهیم که چطور بک‌لینک خوب را از بد تشخیص بدهیم.

بک‌لینک خوب و بد چیست؟
بک‌لینک خوب به بک‌لینکی گفته می‌شود که از یک وب‌سایت معتبر و قابل‌اعتماد به وب‌سایت شما داده شود. هرچه که گرفتن بک‌لینک از منابع معتبر سخت‌تر باشد، قطعا ارزش آن نیز بیشتر است. بک‌لینک گرفتن از وب‌سایت‌هایی که به‌راحتی به سایر وب‌سایت‌ها بک‌لینک می‌دهند قطعا هیچ مزیت رقابتی برای شما ندارد. از ویژگی‌های یک بک‌لینک خوب، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

باید از یک وب‌سایت مرتبط با صنعت شما داده شود
لینک‌های درون محتوا بهتر هستند
دریافت لینک از مقالات بلند و باکیفیت از ارزش بسیار بالایی برخوردار است


برای سئو، بک‌لینک‌ها باید dofollow باشند. البته لینک‌های nofollow نیز بد نیستند. نوفالوها می‌توانند باعث ارجاع ترافیک به وب‌سایت شوند، اما نمی‌توانند در بهبود سئو موثر باشند. لینک‌های nofollow نباید به‌عنوان لینک‌های بد تلقی شوند
بک‌لینک وقتی ارزشمند است که از طرف ویراستار افزوده شود
وب‌سایتی که به شما لینک می‌دهد باید دامین اتوریتی خوبی داشته باشد و در شبکه‌های اجتماعی نیز فعال باشد
در طرف مقابل، بک‌لینک بد آن است که دستورالعمل گوگل برای بک‌لینک‌ها را نقض کند. این نوع بک‌لینک‌ها معمولا نتیجه‌ای جز پنالتی شدن وب‌سایت در پی ندارند. موارد آورده شده در زیر ازجمله نشانه‌های بک‌لینک بد هستند:

لینک از یک وب‌سایت غیر مرتبط به شما داده شود. مرتبط بودن بسیار اهمیت دارد
لینک از یک صفحه با محتوایی ضعیف با شما داده ‌شده است
لینک‌هایی که از طرف وب‌سایت جریمه شدن توسط گوگل به شما داده شوند
لینک‌های به تعداد زیاد و لینک‌های فوتر می‌توانند باعث پنالتی شوند
تبادل لینک ممنوع است!
وب‌سایتی که به شما لینک می‌دهد، دامین اتوریتی پایینی دارد
بک‌لینک از یک شبکه وبلاگی به شما داده شده است
بک‌لینک‌های ویجت بد هستند و باید nofollow باشند
بک‌لینک‌هایی که برایشان پولی پرداخت‌شده باشد. رسانه‌های تبلیغاتی باید از ویژگی nofollow استفاده کنند
بک لینک‌هایی که از دایرکتوری‌های محتوا داده می‌شوند هم بد هستند
بک‌لینک‌هایی که از طرف وب‌سایت‌های هک شده داده می‌شوند یا در CSS مخفی باشند
بک‌لینک‌هایی با آنکر تکست‌های بیش‌ازحد بهینه‌شده‌اند، می‌توانند باعث پنالتی شوند
بک‌لینک‌هایی که به‌صورت خودکار ایجاد می‌شوند مضر هستند
همچنین بخوانید: با چند تکنیک از رده خارج در سئو آشنا شوید


اما چرا همه بک‌لینک‌ها خوب نیستند؟!
متاسفانه از دیدگاه بسیاری از آژانس‌های سئو، تمامی بک‌لینک‌ها ارزشمند هستند. درصورتی‌که در واقعیت چنین نیست. البته این دیدگاه تا حدی از سیاست‌های پیشین گوگل نشات می‌گیرد. اما گوگل در سالیان اخیر سیاست‌های جدیدی را در زمینه بک‌لینک در پیش گرفته است که آژانس‌های سئو باید از آن‌ها آگاه باشند.

موتور جستجوی گوگل اکنون وب‌سایت‌هایی که از لینک‌های اسپم استفاده کنند را جریمه می‌کند. بک‌لینک‌ها اکنون به‌عنوان یکی از فاکتورهای موثر در رتبه‌بندی وب‌سایت موردنظر هستند و دلیل حساسیت این موتور جستجو روی بک‌لینک‌ها نیز همین است.

تعداد زیاد بک‌لینک هم می‌تواند مشکل‌ساز باشد
همان‌طور که در بالا گفتم، سیاست‌های گوگل درزمینه بک‌لینک‌ها تغییر کرده است و کاهش ارزش تعداد بک‌لینک‌ها نیز یکی از مواردی است که گوگل در مورد آن سیاست‌های جدیدی را در پیش گرفته است. در سیاست جدید، کیفیت بر کمیت ارجحیت دارد و اگر از روش‌های غیرعادی و اسپم، تعداد زیادی بک‌لینک برای وب‌سایت خود فراهم کرده‌اید، مطمئنا از طرف گوگل پنالتی خواهید شد.

با وجود این موارد، چطور کیفیت لینک‌ها را در کمپین‌های سئو ارزیابی کنیم؟
تا اینجا متوجه شدیم که هر لینکی با ارزش نیست. شما باید قادر باشید که کیفیت لینک‌های ورودی و خروجی به وبسایت را ارزیابی کنید و در صورت مناسب نبودن، درصدد حذف و یا جایگزینی آن‌ها با انواع سالم و با ارزش برآیید.

کسب و کارهای آنلاین این روزها نمی‌توانند به هیج وجه از تاثیر موتور‌های جستجو بر رشد کسب و کارشان غافل شوند. در واقع این روزها استارت‌آپ‌ها در سراسر دنیا درحال بهینه‌سازی خود برای بهتر دیده شدن در موتورهای جستجو هستند. زیرا به این مهم پی برده‌اند که بهتر دیده شدن در موتورهای جستجو مساوی با فروش بیشتر خواهد بود.

گوگل بیش از یک‌سال پیش آپدیت جدیدی از الگوریتم جستجوی خود به نام پنگوئن را منتشر کرد. از مزیت‌های نسخه‌ی جدید الگوریتم پنگوئن ‌می‌توان به اهمیت بیشتر به مبحث لینک بیلدینگ و البته اهمیت ارزیابی لینک‌ها اشاره کرد. در واقع در بروزسانی پنگوئن، شما قادر خواهید بود تا از پشت پرده‌ی بک‌لینک‌های خود در موتورهای جستجو آگاه شوید. گوگل همچنین اعلام کرده که الگوریتم جدید به صورت Real Time خواهد بود. به این معنی که اگر شما عملیات پاکسازی لینک‌هایتان را انجام دهید، یک بازیابی نسبتا سریع، ممکن خواهد بود.

خوشبحتانه لینک‌های فاقد اعتبار به آسانی و با ویژگی‌هایی مانند نامرتبط بودن به موضوع وبسایت شما، فاقد مخاطب بودن، لینک شدن به وبسایت‌های اسپم و … قابل شناسایی هستند و شما باید به محض برخورد با چنین لینک‌هایی اقدام به حذف یا از کار انداختن آن‌ها کنید و همچنین از یاد نبرید که باید لینک‌های حذف شده را با لینک‌های جدید و با کیفیت جایگزین کنید.

ارزیابی کیفیت لینک‌ها
می‌توان گفت که سرنوشت موفقیت کمپین‌های سئو با لینک‌ها گره خورده است. اما گره خوردن سرنوشت کمپین‌های سئو و لینک‌ها به این معنی نیست که شما باید هر لینکی که دم دستتان آمد را برای وبسایت‌تان برگزینید یا تعدادی ‌بی‌شماری از آن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها را برای خود جمع آوری کنید. فراموش نکنید که لینک‌ها هدف اصلی نیستند بلکه نردبانی برای رسیدن به هدف هستند. نردبانی که هرچقدر رکاب‌های آن محکم‌تر باشد، احتمال رسیدن شما به موفقیت بیشتر و احتمال سقوط شما کمتر است.

 

ارزشیابی کیفیت لینک‌های خروجی و ورودی فرآیندی است که می‌تواند تا حد زیادی تضمین کننده‌ی موفقیت کمپین‌های سئو و بازاریابی شما باشد اما انجام این فرایند چندان هم ساده نیست و در واقع چالش اصلی شما شناسایی لینک‌‌‌‌‌‌‌‌های معتبر از انواع فاقد اعتبار آنهاست. بسیاری از خوانندگان وبلاگ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها بعد از خواندن یک مطلب، اگر از مطلبی که خوانده‌‌‌اند خوششان بیایید به آن در جاهای مختلفی لینک‌هایی را می‌دهند. اما آیا مطلب شما و یا لینکی که به آن داده شده از نظر گوگل با ارزش هستند؟ شما باید مطالب مفید و با کیفیت خود را ترویج داده و از منابع معتبر برای آن لینک بگیرید و نه از هر منبعی.

همچنین بخوانید: ما چگونه پروژه‌های سئو را مدیریت می‌کنیم؟
برای ارزیابی کیفیت لینک‌‌‌‌‌‌ها سه شاخص زیر را باید در نظر گرفت:

۱- مرتبط بودن
۲- ارزش‌های انسانی (یعنی یک لینک فقط برای خزنده‌های موتور های جستجو طراحی نشده باشد.)
۳- ارزش و اعتبار
هر کدام از موارد گفته شده دارای پیچیدگی مختص به خود و لایه های متعددی از ارزیابی هستند. در زیر، هر کدام از این موارد را توضیح خواهیم داد.

شاخص اول: مرتبط بودن

مرتبط بودن مهم ترین فاکتور در ارزیابی کیفیت لینک‌هاست. مرتبط بودن به این معناست که لینک‌هایی که شما دریافت می‌کنید از وبسایت‌هایی با موضوعات مشابه و یا نزدیک به وبسایت شما برایتان فرستاده شده باشد. برای مشخص کردن مرتبط یا نامرتبط بودن یک لینک از خود بپرسید که چرا این وبسایت باید به من لینک بدهد؟ به طور کلی یک لینک می‌تواند به چهار روش زیر مرتبط شناخته شود:

دامین به دامین
دامین به صفحه
صفحه به صفحه
لینک به صفحه
تعیین مرتبط یا نامرتبط بودن یک لینک تا حدی زیادی به شناخت شما از طرف مقابلتان بستگی دارد. اگر شما نمی‌توانید توجیهی برای اینکه چرا فلان وبسایت به شما لینک داده پیدا کنید، بهتر است که این لینک را به عنوان یک لینک نامرتبط شناسایی کنید.

شاخص دوم: ارزش انسانی

ارزش‌مندترین لینک‌ها، لینک‌هایی هستند که برای استفا‌ده‌‌های کاربران ساخته شده باشند، نه برای خزنده‌های موتورهای جستجو. اگر می‌خواهید در مورد ارزش انسانی یک لینک مطمئن شوید، سوالات زیر را از خود بپرسید:

آیا این لینک کاربر را به مقصدی که ‌می‌خواهد هدایت می‌کند؟
آیا این لینک دقیقا به همان صفحه‌ای هدایت می‌کند که کاربر به دنبالش است؟
آیا این لینک کاربر را به موضوعی مفید هدایت می‌کند؟
وقتی در مورد شاخص ارزش های انسانی در لینک ها صحبت می‌کنیم، شما باید مخاطب لینک هایتان را بسنجید. یعنی اگر میزان تعامل لینک های شما با مخاطبتان کم است، پس لینک شما از ارزش انسانی کمتری برخوردار است. برای اندازه‌گیری میزان تعامل کاربر می‌توان از فاکتورهایی مانند نظرات مطلب یا انجمن‌ها استفاده کرد. همچنین ‌می‌توانید از ابزاری به نام SEMrush برای سنجش میزان درگیر بودن کاربر استفاده کنید. در نهایت فراموش نکنید لینک‌هایی که بتوانند به سه سوالی که در بالا پرسیده شد پاسخ صحیح دهند همان لینک‌های با ارزشی هستند که گوگل به دنبال آن‌هاست.

شاخص سوم: ارزش و اعتبار

کسبه‌های یک بازار را در نظر بگیرید. قاعدتا فروشنده‌ای که از ارزش و اعتبار بیشتری برخوردار است و نزد دیگر فروشندگان خوش‌نام‌تر بوده، فروش بیشتری هم دارد. ارزش و اعتبار لینک‌ها هم دقیقا مانند ارزش و اعتبار یک فروشنده در بازار است. الگوریتم‌های گوگل برای این طراحی شده‌اند تا بهترین و معتمد‌ترین نتیجه را به کاربر ارائه دهند. گوگل هم از لینک‌ها برای تعیین میزان اعتبار و ارزش یک وبسایت استفاده می‌کند. به زبان ساده، اگر شما از وبسایت‌های معتبر لینک بگیرید، ارزش و اعتبار وبسایت شما را نزد موتورهای جستحو بالا می برد.

فقط مهندسان گوگل می‌دانند که الگوریتم آن‌ها چگونه ارزش و اعتبار یک لینک را می سنجد، اما ابزارهایی نیز وجود دارند که می‌توانند تا حدودی این کار را انجام دهند.

سخن پایانی
ساخت بک‌لینک و البته ارزیابی کیفیت لینک‌ها، فاکتورهایی بسیار مهم در موفقیت کمپین‌های سئو و بازاریابی است. موتورهای جستجو به طور مداوم در حال کار بر روی الگوریتم‌های جستجوی خود هستند و در بروز رسانی تاثیر لینک‌ها در ارزش گذاری یک وبسایت نزد موتور های جستجو بیشتر ‌می‌شود. اگر شما هم می‌خواهید در موتورهای جستجود بهتر دیده شوید، از ارزیابی مداوم کیفیت لینک‌های سایت غافل نشوید و مطمئن شوید که بهترین لینک‌های ممکن را در وبسایت خود دارید.

 

منبع: آژانس بازاریابی دیجیتال فرنیان

برچسب: لینک ، بک لینک ، سئو
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :