راه‌کارهای جدید مبتنی بر فناوری بلاک‌چین در راه است تا فرایند برقراری ارتباط با مشتری را تسهیل کند و به مشتریان کمک کند پیش از خرید یک کالا، در مورد آن اطلاعات کسب کنند.
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۷ - ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - 2018 November 18

 

در حالی که خرده‌فروشی‌های آنلاین طی سال‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته‌اند، در فضای فروش آنلاین، خرده‌فروشان در مورد روش‌های برقراری ارتباط با مشتری و جلب رضایت مشتریان خود با چالش‌‌هایی مواجه شده‌اند.

راه‌کارهای جدید مبتنی بر فناوری بلاک‌چین در راه است تا فرایند برقراری ارتباط با مشتری را تسهیل کند و به مشتریان کمک کند پیش از خرید یک کالا، در مورد آن اطلاعات کسب کنند.

خرده‌فروشان و مرجوعی کالاها

همه این شرایط را تجربه کرده‌ایم. کالایی را که به عنوان یک فروش آنلاین خوب به نظر می‌رسد، پیدا می‌کنید و آن را می‌خرید اما بعد متوجه می‌شوید سایز مناسبی را انتخاب نکرده‌اید. خیلی زود احساس نارضایتی می‌کنیم و بعد از چند روز وقت‌گذرانی، آن را درون جعبه می‌گذاریم و پس می‌فرستیم.

این حقیقت که این سناریو به طور مداوم تکرار می‌شود، برای بازار خرده‌فروشی آنلاین اتفاق خوبی نیست. مرجوعی کالاها مشکل بزرگی برای خرده‌فروشی‌های آنلاین است که سالانه رقمی بالغ بر260 میلیارد دلار می‌شود. بسته‌بندی کالاهای مرجوعی اغلب خراب شده، بازگرداندن این کالاها به چرخه‌ی فروش اغلب هزینه‌بر است و مشتریان نسبت به روزهای ابتدایی شروع به کار آمازون، انتظار خدمات مرجوعی بهتری دارند.

مشکل خرده‌فروشی‌های آنلاین این است که مشتریان قادر به انجام گام‌های ابتدایی پیش از خرید نیستند. اقلامی مانند لباس و کفش منحصر به فرد هستند و اغلب در دنیای دوبعدی آنلاین، خیلی طبیعی به نظر نمی‌رسند.

سایر کالاها را نمی‌توان به راحتی براساس اندازه، شکل یا عمق سنجید. کیف پول‌ها اغلب مرجوع می‌شوند تنها به این دلیل که خریدار از شکل دکمه‌ی کیف آگاهی نداشته.

اغلب مرجوعی‌های آنلاین از این مشکلات ناشی می‌شوند. اما مسئله این است که بازارهای آنلاین، فروش را نیز از دست می‌دهند. اولین موج خرده‌فروش آنلاین گذشته و مشتریان تمایلی ندارند ریسک کنند و محصولی را خریداری کنند که ممکن است واقعیت آن با تصویر آنلاینش تفاوت داشته باشد.

راهکارهای مبتنی بر بلاک‌چین

در حالی که تشخیص مسئله اغلب ساده‌ترین کار است، یافتن راهِ حل بسیار دشوار است. ایجاد تصاویری از محصولات که بتواند فروش را افزایش و نرخ مرجوعی کالاها را کاهش دهد، اغلب هزینه‌ی بسیاری در بر دارد که خرده‌فروشان از عهده‎ی پرداخت آن برنمی‌آیند.

دموکراتیزه کردن محتوا با استفاده از فناوری بلاک‌چین، پلتفرم جدیدی مانند Cappasity ایجاد کرده است. جایی که خرده‌فروشان آنلاین و توسعه‌دهندگان وب می‌توانند تصاویر سه‌بعدی ایجاد کنند، به اشتراک بگذارند و از آن درآمد کسب کنند.

فناوری بلاک‌چین به خالقان این نوع محتوا و مشتریان آن این امکان را می‌دهد که محتوای خود را از طریق شبکه‌های همتا به همتا به اشتراک بگذارند. به این ترتیب خالقان محتوا مستقیماً با خرده‌فروشان اینترنتی کار می‌کنند و محتوای خود را به طور مستقیم به آنها می‌فروشند. به علاوه، فناوری بلاک‌چین برای شرکت‌های کوچک‌تر تولید محتوای تصویری یا حتی افرادی که در این زمینه فعالند این امکان را فراهم کرده که تصاویر خود را تولید کنند و از آن کسب درآمد کنند.

پلتفرم‌های غیرمتمرکز همتا به همتا که به اشتراک گذاری و انتقال داده را تسهیل کرده‌اند، تأثیرات بزرگی بر شیوه‌ی بازاریابی کالاها توسط خرده‌فروشان آنلاین خواهند داشت و نرخ‌های مرجوعی کالا را کاهش خواهند داد.

خرده‌فروشان آنلاین SaaS در جستجوی راهکارهای بلاک‌چین

خرده‌فروشان آنلاین نرم‌افزار نیز به دلیل ماهیت متمرکز اکوسیستم فعلی SaaS، در زمینه‌ی جذب و نگهداشت مشتری با مشکل مواجهند. تولیدکنندگان نرم‌افزار، محتوای باکیفیتی برای راهکارهای مختلف تولید می‌کنند اما به دلیل ماهیت متمرکز بازار مدیریت نرم‌افزار، نمی‌توانند این محتوای باکیفیت را به نحوی اثربخش وارد بازار کنند.

شرکت‌هایی مانند Apple از طریق App Store و گوگل با استفاده از Google Play، احاطه‌ی کاملی بر انواع نرم‌افزارهای موردنیاز هر گروه از کاربران دارند و به جز این مراکز متمرکز نرم‌افزار، شرکت‌ها در دسترسی به مشتریان کلیدی با مشکلات بسیاری مواجهند.

با این وجود، با توجه به پیچیدگی انتقال توسعه‌ی نرم‌افزار به بازار، شرکت‌ها در تلاش برای ایجاد سیستم‌های جدید SaaS بر روی بلاک‌چین هستند تا تولید و توزیع نرم‌افزار را به صورت غیرمتمرکز دنبال کنند.

به جز مراکز متمرکزی مانندApp Store و Google Play، راهکارهای غیرمتمرکز پلتفرمی ایجاد می‌کنند که توسعه‌دهندگان نرم‌افزار در آن قادر به بازاریابی محتوای خود با مشتریان به طور مستقیم هستند و این موضوع به خرده‌فروشان نرم‌افزار کمک می‌کند تا محصولات خود را به سرعت و به طور همزمان بازاریابی و توزیع کنند.

یک شرکت به نام Spheris، در تلاش برای ایجاد چنین پلتفرمی است تا مراکز متمرکز توزیع نرم‌افزار را با راهکارهای فناورانه‌ی غیرمتمرکز جایگزین کند.

دیوید شِیبِن (David Shabun)، موسس Spheris می‌گوید: «تمرکززدایی، فرصت‌های منحصر به فردی برای اکوسیستم SaaS به ارمغان می‌آورد: محیطی Trust-less، کاملاً مکانیزه، بدون هیچ نقطه‌ی شکست. به جای مراکز داده و ارائه‌دهندگان خدمات، این مردم هستند که هم زیرساخت خواهند بود و هم مجری. آنها می‌توانند در مورد چگونگی کار کردن، مذاکرده کردن و معامله کردن تصمیم بگیرند.»

سایر شرکت‌ها در جستجوی ایجاد پلتفرم‌های مشابهی هستند که بدون نیاز به مراکز متمرکز و مدل‌های قدیمی امکان دسترسی مستقیم خرده‌فروشان آنلاین به مشتریان را فراهم کند.

شروع حرکت

در حالی که خرده‌فروشان اینترنتی با چالش‌های متعددی در زمینه‌ی کاری خود مواجهند، قدرت فناوری بلاک‌چین ابزار جدیدی در اختیار آنها قرار داده تا بتوانند به مشتریان خود دسترسی پیدا کنند و رضایت آنها را جلب کنند.

روش‌های سنتی برقراری ارتباط با مشتری راهکارهای مناسبی برای اولین دوره از تجارت الکترونیک فراهم کردند اما اکنون که مشتریان با فناوری بسیار آشناتر شده‌اند و تمایل کم‌تری به درگیر کردن خود در پیچیدگی‌های خرده‌فروشان دارند، راهکارهای جدیدی موردنیاز است.

انتظارات خریدران تمامی محصولات، هم در دنیای دیجیتال و هم در دنیای واقعی، بسیار افزایش یافته و فناوری بلاک‌چین در جستجوی ارائه‌ی راهکارهایی برای غلبه بر این مسائل است.

از آنجایی که ورود فناوری بلاک‌چین به بازار تجارت الکترونیک در حال بالغ شدن است، چنین راهکارهایی، در گام‌های ابتدایی خود قرار دارند.

مترجم: مریم معصومی راد

منبع: آزمایشگاه بلاکچین ایران

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :