حتما تاکنون درباره ی تاثیرات شبکه های اجتماعی زیاد شنیده اید و می دانید که داشتن تعداد زیاد مخاطبان مهم نیست بلکه آنچه که مهم است پیدا کردن مخاطب هدف شماست. جمع کردن تعداد زیادی مخاطب مشتاق در اطراف محصول، برند یا ایده ی شما، کلید ورود به بازار و موفقیت در آن است و همان طور که می دانید رسانه های اجتماعی بهترین مکان برای برقراری و حفظ رابطه با مشتریان است. اما این چطور اتفاق می افتد؟ یا به عبارت بهتر چطور بفهمیم که همه چیز به خوبی پیش می رود؟
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۰ - ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 02
حتما تاکنون درباره ی تاثیرات شبکه های اجتماعی زیاد شنیده اید و می دانید که داشتن تعداد زیاد مخاطبان مهم نیست بلکه آنچه که مهم است پیدا کردن مخاطب هدف شماست. جمع کردن تعداد زیادی مخاطب مشتاق در اطراف محصول، برند یا ایده ی شما، کلید ورود به بازار و موفقیت در آن است و همان طور که می دانید رسانه های اجتماعی بهترین مکان برای برقراری و حفظ رابطه با مشتریان است. اما این چطور اتفاق می افتد؟ یا به عبارت بهتر چطور بفهمیم که همه چیز به خوبی پیش می رود؟

برای شروع، بهتر است با معیارهای سنجش میزان مشارکت مخاطبان و شاخص های کلیدی عملکرد که به ما کمک می کنند تا در جریان رشد میزان مخاطبانمان باشیم، آشنا شویم. این معیارها را می توان در دو دسته ی کلی قرار داد. ابتدا دنبال کنندگان یا همان مخاطبان و دسته ی دوم تعاملات میان شما و مخاطبان.

تعداد مخاطبان

نرخ رشد مخاطبان
نرخ دنبال کننده های جدید
نسبت تعداد دنبال کنندگان (Follower) و دنبال شوندگان (Following)
و میزان مشارکت مخاطبان

تعداد لایک های هر پست
تعداد به اشتراک گذاری هر پست
تعداد کامنت ها و نظرات هر پست
تعداد کلیک بر روی هر پست
بررسی تعداد مخاطبان و دنبال کنندگان شبکه های اجتماعی 
ابتدا به معرفی روش هایی برای اندازه گیری میزان مخاطبان می پردازیم. سپس روش هایی را برای بررسی و ارتقای کیفیت میزان مشارکت آنها، معرفی می کنیم.

نرخ رشد تعداد مخاطبان: زمانی که بحث بر سر حضور آنلاین باشد، داشتن 1000 دنبال کننده ی واقعی، بسیار با ارزش تر از 100 میلیون تماشاچی است. در مورد رسانه های اجتماعی، تعداد بالای مخاطبان کافی نیست اما لازم و ضروری است. به همین دلیل باید از نحوه ی رشد تعداد مخاطبانتان در طول زمان، کاملاً آگاهی داشته باشید. در پاسه به این سوال که چه طور تعداد تعداد دنبال کننده های خود را در رسانه های اجتماعی بررسی کنیم؟ بایستی گفت که این مقدار را به سادگی می توانید در شبکه های اجتماعی پیدا کنید.

چطور میزان رشد آنها را بررسی کنیم؟ برای این کار باید میزان افزایش تعداد لایک ها و دنبال کننده های شبکه ی اجتماعی را در طول زمان مورد بررسی قرار دهید. برای این کار می توانید به صورت دستی، این اعداد را در بازه های زمانی مشخص، هر هفته، هر ماه یا حتی هر روز، یادداشت کنید و با بررسی این اعداد میزان رشد مخاطبان را به دست آورید (همچنین می توانید از ابزارهای بی شماری که این کار را برایتان انجام می دهند استفاده کنید.)

تعداد دنبال کننده های جدید: در حالی که معیاری که پیش از این معرفی کردیم به بررسی درصد تغییرات مخاطبان می پردازد، معیار دوم تعداد دنبال کننده های جدید و فعلی شما را نشان می دهد.

چطور دنبال کننده های جدید را بررسی کنیم؟ این کار را نیز می توانید خودتان به صورت دستی انجام دهید. اما بهتر است برای جلوگیری از اتلاف وقت، از ابزارها و اپلیکیشن های متعددی که مخصوص این کار طراحی شده اند، استفاده کنید.

نسبت تعداد دنبال کنندگان و دنبال شوندگان: دانستن این نسبت نیز برای بررسی وضعیت شما در شبکه های اجتماعی ضروری است. این مقدار از تقسیم تعداد کسانی که شما را دنبال می کنند بر تعداد کسانی که شما دنبال می کنید، به دست می آید. در پاسه به این سوال که چرا چنین چیزی مهم است؟ بایستی گفت که این معیار یکی از مهم ترین موارد در رهبری فکری است. به طور خلاصه اگر 4000 نفر شما را دنبال می کنند اما شما فقط 400 نفر را دنبال می کنید، این بدان معنا است که شما محصولی دارید که افراد به دنبال آن هستند. و بر عکس اگر 4000 نفر را دنبال می کنید در حالی که تنها 400 نفر دنبال کننده دارید، این می تواند نشانه ی عدم توجه و علاقه ی افراد به محصولات شما باشد. البته این مورد درباره ی کسانی که تازه کسب و کارشان را راه انداخته اند و اخیراً وارد شبکه های اجتماعی شده اند، صدق نمی کند.

چطور نسبت دنبال کنندگان و دنبال شوندگان را بررسی کنیم؟ این نسبت را نیز مانند معیارهای قبلی می توانید به سادگی و به صورت دستی به دست بیاورید اما بهتر است که از ابزار مناسب این کار بهره بگیرید. یکی از ابزارهایی که این مقادیر را به شکل تفکیک شده و نموداری در اختیار شما می گذارد، TwitterCounter  است که البته تنها به شبکه ی اجتماعی توییتر محدود می شود. با استفاده از این ابزار می توانید تغییرات این اعداد و ارقام را حتی مربوط به ماه های گذشته، به رایگان بررسی کنید. در صورتی که کمی هزینه کنید به بازه های زمانی گسترده تر و امکانات تجزیه و تحلیل بیشتری دسترسی پیدا می کنید.

اینها روش هایی برای بررسی تعداد مخاطبان بودند. یکی دیگر از موارد مهمی که باید مد نظر داشته باشید، میزان مشارکت آنها در پست های شبکه ی اجتماعی شما است. در ادامه به بررسی این موارد می پردازیم.

بررسی میزان مشارکت مخاطبان در شبکه های اجتماعی 
تا اینجای کار درباره ی کمیت مخاطبان و روش های اندازه گیری آن ها صحبت کردیم. با استفاده از روش های زیر می توانید کیفیت مشارکت آنها را نیز تجزیه و تحلیل نمایید.

تعداد لایک های هر پست: در این مقاله هر جا که از کلمه ی لایک استفاده می کنیم، منظور مورد توجه قرار گرفتن پست مورد نظر است که این امر در شبکه های اجتماعی گوناگون اشکال مختلفی دارد: Like در فیسبوک، Favorites در توییتر، +1’s در گوگل پلاس و ... برای به دست آوردن این مقدار، باید تعداد لایک ها را بر کل تعداد پست هایی که تا کنون منتشر کرده اید تقسیم کنید.

شما به دنبال این هستید که مخاطبان رسانه های اجتماعی خود را افزایش دهید. این مقدار، به شما نشان می دهد که کدام پست ها بیشتر مورد توجه دنبال کنندگان شما قرار گرفته است. اگر میزان مشارکت مخاطبان شما در حال افزایش باشد و شما نیز محتوای مد نظر دنبال کنندگان را تولید کنید، این مقدار به مرور زمان افزایش می یابد. Buffer یکی از ابزارهایی است که شما را در تجزیه و تحلیل این آمار یاری می کند.

چطور آمار لایک های هر پست را افزایش دهیم؟ یکی از بهترین روش ها این است که تعداد لایک پست های مختلف را بررسی کنید. با این کار متوجه خواهید شد که کدام مطلب بیشتر از بقیه، توجه مخاطبانتان را جلب کرده است. از این پس باید به انتشار پست هایی مشابه این پست ها اقدام کنید.

تعداد به اشتراک گذاری هر پست: این مورد نیز به تعداد لایک های هر پست شباهت دارد. همان طور که تعداد لایک های هر پست علاقه مندی ها و سلیقه ی مخاطبان شما را مشخص می کند، تعداد به اشتراک گذاری آنها نیز نشان می دهد که کدام پست از دید مخاطبان شما آن قدر ارزشمند بوده که آن را با دیگران به اشتراک گذاشته اند.

زمانی که میانگین تعداد لایک های هر پست در شبکه ی اجتماعی شما افزایش پیدا کند به این معنی است که مخاطبان کار شما را تایید می کنند. افراد، پستی را که دوست داشته باشند به راحتی لایک می کنند اما در مورد به اشتراک گذاری، محتاطانه تر عمل می کنند. برخی به اشتراک گذاری ها کاملاً مثبت اند و بعضی از آن ها جنبه های منفی دارند. به همین دلیل بهتر است که تعداد به اشتراک گذاری هر پست را در کنار تعداد لایک های آن بررسی کنید. لایک ها نشان می دهند که مخاطبان محصول شما را تایید کرده اند ولی به اشتراک گذاری به این معنی است که مخاطبان دوست دارند درباره ی آن صحبت کنند.

چطور تعداد اشتراک گذاری هر پست را افزایش دهیم؟ برای این کار باید پست های گذشته را بررسی کنید تا متوجه شوید که کدامشان بیشتر به اشتراک گذاشته شده اند.

تعداد نظرات هر پست: علاوه بر تعداد لایک ها و به اشتراک گذاری ها، یکی از موارد مهم بررسی تعداد مکالماتی است که میان شما و دنبال کننده ها شکل گرفته است. چرا مهم است؟ زیرا بیشتر معیارهایی که تاکنون بررسی کردیم، بر نحوه ی دریافت و انتشار پست ها تمرکز دارند. اما اگر شما با هدف جمع کردن مخاطبان بیشتر در اطراف برند یا محصولتان به بررسی این آمار و ارقام می پردازید، بهتر است که به مکالمات میان خود و مخاطبان یا گفتگوهای مخاطبان با هم دیگر، توجه ویژه ای داشته باشید.

چه طور تعداد کامنت های هر پست را افزایش دهیم؟ برای افزایش تعداد نظرات پست های خود، باید بررسی کنید که کدام پست گذشته ی شما دارای تعداد بیشتری نظر و کامنت بوده و موجب شروع بحث و گفتگو میان مخاطبان شده است. سپس پست های مشابه را در شبکه ی اجتماعی خود، منتشر کنید.

تعداد کلیک های هر پست: تا اینجای کار، میزان مشارکت مخاطبان در شبکه های اجتماعی را بررسی کردیم. اما این نکته را نیز باید مد نظر داشته باشید که ممکن است بسیاری از افراد از بیرون شبکه های اجتماعی کار شما را رصد کنند. برای پی بردن به این امر باید تعداد کلیک های هر پست را بررسی کنید. برای به دست آوردن این مقدار باید تعداد کل کلیک ها در بازه ی زمانی خاص را بر تعداد پست ها تقسیم کنید.

تا به حال درباه ی روش های اندازه گیری میزان تاثیر گذاری و انتشار پست های رسانه های اجتماعی در میان مخاطبان صحبت کردیم. اما نکته ای که حائز اهمیت است این است که این مشارکت در شبکه های اجتماعی باید به ورود به سایت شما و در نهایت جذب مشتری، منجر شود. دانستن تعداد کلیک های هر پست به دو دلیل زیر دارای اهمیت است:

1- این آمار بهترین راه برای این است که شما متوجه شوید که محتوای شبکه ی اجتماعی شما چقدر با محتوا و محصول تولیدی تان، هم راستا است. زمانی که افراد روی لینک های محتوای منتشر شده در پست های شما کلیک می کنند، در واقع به دنبال آن هستند که درباره ی محصول و خدمات شما بیشتر بدانند.

2- اندازه گیری و تحلیل آمار مربوط به کلیک های هر پست به شما کمک می کند تا میزان توانایی پست های رسانه ی اجتماعی در ترغیب مخاطبان به بازدید از سایت را تخمین بزنید. به عنوان مثال، در حال حاضر وب سایت شما 500 بازدید در هفته دارد که از طریق پست های شبکه های اجتماعی به وب سایت شما هدایت شده اند. شما قصد دارید تا این مقدار را به 700 بازدید در هفته افزایش دهید. با بررسی آمار و ارقام و تحلیل آن ها متوجه می شوید که هر پست، منجر به ورود 20 نفر به سایتتان می شود. بنابراین از این به بعد باید ده پست بیشتر در شبکه های اجتماعی منتشر کنید.

این آمار و ارقام چطور می تواند باعث پیشرفت کسب و کار ما شود؟ شاید دانستن این اعداد و معیارها بیهوده به نظر برسد. اما در واقع این طور نیست. توجه به این ارقام به معنی تمرکز بر بازگشت سرمایه از طریق هر کانال ممکنی است. این پرسش ها و تحلیل ها ممکن است به مطرح شدن سوال های دیگری منجر شود:

- فیس بوک در حراج ماه گذشته چقدر تاثیر گذار بود؟

- در سال گذشته چند نفر از طریق توییتر به جمع مخاطبان ما اضافه شده اند؟

- لینکدین چند نفر را جذب این کمپین کرده است؟

این پرسش ها و معیارهایی که پیش از این ذکر کردیم تنها سوالاتی نیستند که می توانید بپرسید. سوال هایی از این دست، می توانند به بهبود تصمیم گیری های ما در امور مربوط به کسب و کار منجر شوند و در نهایت، به دست آوردن مخاطب بیشتر مزایای زیر را در بر خواهد داشت:

- راه بهتری برای دریافت بازخورد از مشتریان خواهید داشت: داشتن یک رسانه ی اجتماعی با مخاطبانی که تعدادشان رو به افزایش است، محیط مناسبی را برای پرسش و پاسخ کاربران و مشتریان فراهم می کند.

- یک موقعیت عالی برای بازاریابی در اختیار خواهید داشت: تعداد زیاد مخاطبان در شبکه های اجتماعی موقعیتی مناسب و عالی را برای معرفی محصولات جدید در اختیار شما می گذارد.

- مشارکت بیشتر مخاطبان مساوی است با درآمد بیشتر: برای داشتن مخاطبانی مشتاق در دراز مدت و در نتیجه سود بیشتر، ابتدا باید تعداد آن ها را افزایش دهید و در این مسیر تنها تجزیه و تحلیل آماری که پیش تر توضیح دادیم به کارتان خواهد آمد.
منبع: سکان آکادمی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :