از دیر باز مفهوم بازار به مکان فیزیکی اشاده داشت که در آن خریداران و فروشندگان برای مبادله محصولات مختلف گرد هم می آمدند. اقتصاد دانان ، بازار را تمامی خریداران و فروشندگان یک محصول یا گروهی از محصولات تعریف می کنند. اقتصادهای پیشرفته امروزی بیشتر دارای بازارهایی با مفهوم مورد نظر اقتصاد دانان هستند.
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۴ - ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - 2018 November 03

 

پنج بازار اصلی و ارتباط بین آنها در شکل ۱ نشان داده شده است . تولید کنندگان با مراجعه به بازار منابع که شامل بازارهای مواد اولیه، نیروی کار و سرمایه است منابع مورد نیاز خود را تهیه و آن منابع را به محصولات و خدمات تبدیل و سپس محصول نهایی خود را به بازار واسطه ای منتقل می کنند تا این بازار محصولات و خدمات را به مشتریان بفروشد. مشتریان به نوبه خود ، نیروی کار خود را به بازار منابع می فروشند و در ازای آن برای خرید محصولات و خدمات پول لازم را دریافت می کنند. دولت نیز با جمع آوری مالیات ، پول لازم را برای خرید محصولات و خدمات از بازارهای منابع ، تولید کنندگان و واسطه ها فراهم می آورد و سپس از محصولات و خدمات خریداری شده برای ارئه خدمات عمومی استفاده می کند. اقتصاد هر کشور و همچنین اقتصاد جهانی ، در برگیرنده بازارهای پیچیده و وابسته ای است که با استفاده از این بازارها مبادلات لازم را انجام می دهند.

بازاریاب ها عموما مفهوم بازار را برای پوشش گروه های مختلف مشتریان استفاده می کنند. بازاریاب ها ، مجموع فروشندگان را به عنوان یک صنعت و مجموعه خریداران را به عنوان یک بازار در نظر می گیرند . متخصصان بازاریابی عمدتا درباره بازارهای نیاز محور (مشتریانی که به محصولات رژیمی نیاز دارند) ؛ بازارهای محصولات (بازار کفش) ؛ بازارهای جمعیت شناختی (بازارهای جوانان) و بازارهای جغرافیایی (بازار کشور فرانسه ) به مطالعه می پردازند. بازاریاب ها ممکن است مفهوم بازار را به بازارهای مثل رای دهندگان ، بازار نیروی کار یا بازار حامیان مالی گشترش دهند.

شکل ۲ رابطه بین یک صنعت خاص با یک بازار خاص را نشان می دهد. طبق این شکل، خریداران و فروشندگان به ۴ صورت به یکدیگر متصل می شوند . فروشندگان ، محصولات و خدمات و نیز پیام های ارتباطی مانند تبلیغ محصول خود را به بازار ارسال می کنند .در مقابل فروشندگان از بازار هدف خود پول و اطلاعاتی از قبیل نحوه ادراک مشتری یا آمارهای فروش محصولاتشان را دریافت می کنند. حلقه داخلی این شکل بیانگر مبادله پول با محصولات و خدمات و حلقه بیرونی نیز نشان دهنده مبادله اطلاعات بین فروشندگان و خریداران است.

بازارهای اصلی بازاریاب ها همواره بازارهای اصلی را مد نظر قرار می دهند بازارهای اصلی عبارتند از بازار مصرفی ، بازار صنعتی ، بازار جهانی و بازار دولتی و سازمان های غیر انتفاعی .

بازارهای مصرفی معمولا شرکت ها ، محصولات و خدمات زیادی مانند نوشیدنی ها، لوازم بهداشتی، تورهای مسافرتی، کفش ها و لوازم ورزشی را دربازارهای مصرفی به فروش می رسانند. شرکت ها در این بازارها ، زمان و هزینه های بسیاری را برای خلق نام تجاری برتر صرف می کنند. برتری یک نام تجاری در چنین بازارهای به توانایی شرکت در تولید محصول با کیفیت در بسته بندی مناسب، توزیع گسترده محصول با کیفیت در بسته بندی مناسب ، توزیع گسترده محصول وارائه خدمات پس از فروش معتبر بستگی دارد.

بازارهای صنعتی شرکت های که در بازارهای صنعتی حضور دارند عموما با مشتریان حرفه ای و آگاهی مواجه هستند که محصولات را از جنبه های گوناگون بررسی کنند. مشتریان صنعتی ، محصولات و خدمات مختلف را برای استفاده در فرآیند تولید محصولات و خدمات خود یا فروش مجدد آنها خریداری می کنند، در افزایش در آمد یا کاهش هزینه ها به آنها کمک می کنند. هرچند که تبلیغات تجاری در بازارهای صنعتی مفید می باشند ولی عواملی از قبیل نیروی فروش ماهر ، قیمت های رقابتی و اعتبار شرکت در ارائه محصولات و خدمات مناسب نقش بسیار مهم تری را برعهده دارند.

بازارهای جهانی شرکت ها که در بازارهای جهانی حضور دارند با تصمیم گیری ها و مشکلات بیشتری مواجه هستند . این شرکت ها باید درباره مواردی مانند انتخاب کشورهای هدف، تعیین چگونگی ورود به بازار هر کشور ، تعیین اصلاحات لازم در محصولات و خدمات برای هم خوانی با ویژگی های هر کشور ، قیمت گذاری محصولات در کشورهای مختلف و تعیین اصلاحات لازم در ارتباطات بازاریابی برای همخوانی باشرایط فرهنگی هر کشور تصمیم گیری کنند. شرکت های بین المللی تصمیمات خود را با توجه به مسائل فرهنگی مختلف، تفاوت های زبانی و سیستم های قانونی و دولتی اتخاذ می کنند . از این رو هزینه های بازاریابی این قبیل شرکت ها به طرز چشم گیری افزایش می یابد.

بازارهای دولتی و سازمان های غیر انتفاعی شرکت هایی که محصولات و خدمات خود را به سازمان های غیر انتفاعی از قبیل کلیسا ها، دانشگاه ها، موسسات خیریه و سازمان های دولتی ارائه می کنند، باید درباره سیاست های قیمتی خود دقت نظر بیشتری داشته باشند زیرا این قبیل مشتریان عموما از قدرت خرید پایین تری بر خوردار هستند. وجود محدودیت های قیمتی بر کیفیت محصولات و خدماتی که در این بازارها تولید و عرضه می شوند تاثیر منفی می گذارد.

مکان بازار، فضای بازار و فرا بازارها

مکان به محل فیزیکی بازار اشاره دارد، مانند فروشگاهی که فرد از آن خرید می کند. فضای بازار ماهیتی دیجیتالی دارد، مانند زمانی که مشتری محصول یا خدمتی را از یک فروشگاه اینترنتی خریداری می کند. فرابازار مجموعه ای از محصولات و خدمات مرتبطی است که در صنایع مختلفی تولید و عرضه می شوند ولی در ذهن مشتری به صورت محصولات و خدمات مکمل درک می شوند. به عنوان مثال فرا بازار محصولی مانند خودرو شامل : شرکت های خورو سازی ، فروشندگان خودروهای نو و کارکرده ، شرکت های لیزینک موسسات بیمه ، تعمیرگاه ها، فروشندگان قطعات یدکی ، مجلات خودرو ، شرکت های تبلیغاتی خاص صنعت خودرو و وب سایت های اینترنتی مربوط به خودرو است.

منبع: گروه بازاریابی چارسو

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :