کد خبر: ۳۴۰
شرکت مایکروسافت سری جدید ویندوز ۱۰ را با نام اس معرفی کرده است. اما این ویندوز جدید چه تفاوتی با دیگر گونه‌های ویندوز ۱۰دارد؟
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۷ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017 May 11

ویندوز ۱۰ اس بصورت مستقل فروخته نمی‌شود و تنها بصورت پیش‌فرض بر روی برخی محصولات جدید نصب خواهد شد.

این محصولات که توسط شرکت مایکروسافت یا برخی از تولید کنندگان رایانه‌های قابل حمل عرضه می‌شود بیشتر برای کار‌های آموزشی توسعه یافته‌اند.

اولین محصولیکه به همراه سیستم‌عامل جدید مایکروسافت عرضه خواهد شد، لپ‌تاپ سرفیس نام دارد.شرکت‌هایدیگری مثل دل، فوجیتسو، اچ‌پی، سامسونگ، توشیبا، ایسر و ایسوس نیز در آینده نزدیک محصولاتی را بر اساس این ویندوز جدید راهی بازار خواهند کرد. سیستم عامل جدید ویندوز و سخت افزار‌های جدید شرکت‌های مختلف در برابر محصولات گوگل طراحی شده اند.

با اینکه لپ تاپ جدید مایکروسافت با قیمت بالای ۹۰۰ دلاری‌اش گران محسوب می‌شود اما محصولات شرکت‌های دیگر که با ویندوز ۱۰ اس تولید خواهند شد قیمت بسیار پایینی دارند و قیمت آنها از ۱۸۹ دلار شروع خواهد شد.

البته کامپیوترهایی که مجهز به پردازنده ۴ هسته‌ای اینتل سلرون و بالاتر باشند واز ۴ گیگابایت حافظه رم بهره ببرند، قیمتشاناز ۲۲۹ دلار آغاز می‌شود.

محصولات جدید مایکروسافت با تمرکز بر نیازهای بازار آموزش و در جواب به محصولات جدید کروم روانه بازار می‌شوند. این محصولات برای رقابت با سیستم‌عامل کروم گوگل طراحی و آماده شده‌اند.

ویندوز ۱۰ اس به‌عنوان جدیدترین نسخه سیستم‌عامل ویندوز با تمرکز بر نیازهای حوزه‌ی آموزش، مدارس و مؤسسات آموزشی طراحی شده است. تفاوت اصلی میان ویندوز ۱۰ و ویندوز ۱۰ اس به نحوه‌ی مدیریت نرم‌افزار در این دو نسخه از سیستم‌عامل ویندوز مربوط است. در ویندوز ۱۰ اس، کاربر به استفاده از نرم‌افزارها و بازی‌های عرضه‌شده در ویندوز استور محدود خواهد بود. البته گزینه‌ی ارتقاء ویندوز ۱۰ اس به ویندوز ۱۰ نسخه پرو نیز پیش روی کاربران خواهد بود. این بروزرسانی تا پایان سال ۲۰۱۷، هزینه‌ای برای کاربرانندارد.

ویندوز ۱۰ اس، ابزار ویژه‌ی مایکروسافت برای رقابت با سیستم‌عامل کروم به‌حساب می‌آید؛ سیستم‌عاملی که در حوزه‌ آموزش محبوبیت بالایی به دست آورده است.

اما آیا این سیستم عامل که محدود به نرم افزار‌های خاص است بارایانه‌های ارزان قیمت می‌تواند در بین دانش آموزان جا باز کند ؟ شاید مایکروسافت جواب این سوال را در استقبال از کروم‌بوک‌ و سیستم‌عامل کروم شرکت گوگلیافته است.

شرکت مایکروسافت امیدوار استقیمت پایین ۱۸۹ دلاری لپ‌تاپ‌های مجهز به این نسخه از ویندوز باعث شود مؤسسات و دانشگاه‌ها ، مسائلآموزشی خود را به این دسته از محصولات محول کنند.

با این‌که ویندوز ۱۰ اس برای رقابت با کروم‌بوک‌ وارد بازار شده است اما در صورت نیاز، کاربر می‌تواند سیستم عامل خود را به ویندوز ۱۰ پرو ارتقاء دهد و از تمامی قابلیت‌های این سیستم عامل بهره ببرد.

لپ‌تاپ‌های مجهز به ویندوز ۱۰ اس تنها قادر خواهند بود اپلیکیشن‌های استور ویندوز را دانلود کنند و از آنها بهره ببرند. این موضوع شاید مورد قبول از کاربران نباشد و آنها به نصب و استفاده از نرم‌افزار‌های دانلود شده از سایر منابع نیاز داشته باشند. به همین دلیل مایکروسافت امکان ارتقاء این سیستم عامل را به نسخه‌ی پرو ویندوز ۱۰ مهیا کرده است.

در ویندوز ۱۰ اس مایکروسافت اج به عنوان مرورگر پیش‌فرض قرار گرفته است و مایکروسافت برای تغییر مرورگر پیش‌فرض در این سیستم‌عامل، کاربران را محدود می‌کند.

مایکروسافت حتی در مرورگر اج نیز محدودیت‌هایی اعمال کرده است. موتور جستجوی پیش‌فرض در مرورگرهای اج و اینترنت اکسپلورر در سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ اس قابل تغییر نیست.

مایکروسافت از بینگ به‌عنوان موتور جستجوی پیش‌فرض مرورگر اج استفاده کرده است و امکان تغییر موتور جستجوی پیش‌فرض در این مرورگر توسط کاربران وجود ندارد. به همین دلیل نمی توان در این سیستم عامل مرور گر پیش فرض را گوگل قرار داد.

با توجه به محدودیت‌های ایجاد شده در ویندوز ۱۰ اسبرخی کارشناسان این محدودیت‌هارا یک عامل خطر برای توسعه ویندوز ۱۰ اس می دانند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :