مارک الیوت زاکر برگ متولد 14 می 1984 در ایالت متحده آمریکا است. او یک برنامه نویس کامپیوتری، بنیانگذار و رئیس سایت شبکه اجتماعی فیس‌بوک است.
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۳ - ۲۶ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 16
به گزارش بولتن نیوز ، مارک الیوت زاکر برگ متولد 14 می 1984 در ایالت متحده آمریکا است. او یک برنامه نویس کامپیوتری، بنیانگذار و رئیس سایت شبکه اجتماعی فیس‌بوک است. مارک اکنون به عنوان مدیر اجرایی شرکت فیس‌بوک فعالیت می‌کند.

او که تحصیل کرده دانشگاه هاروارد است، در سال 2004 به همراه چند تن از دوستان و هم‌کلاسی‌های خود، وب‌سایت فیسبوک را تاسیس کرد. مجله تایم که هر سال فهرستی از 100 شخصیت تأثیرگذار جهان را منتشر می‌کند، نام زاکربرگ را 4 بار در فهرست خود آورده و در سال 2010 نیز او را به عنوان شخصیت سال معرفی کرده است.

در حال حاضر دارایی خالص مارک زاکربرگ، که در حدود 17 و نیم میلیارد دلار برآورد شده، او را به یکی از جوانترین میلیاردرهای جهان تبدیل کرده است.

 

زندگی در دوره جوانی

در سال 1984 مارک زاکربرگ از پدری روانشناس و مادری دندان‌پزشک به دنیا آمد. زاکر برگ از دوره نوجوانی و زمان دبستان شروع به درخشیدن کرد؛ و در همین زمان جوایزی را در زمینه علومی همچون ریاضیات، نجوم و فیزیک کسب نمود. او به غیر از زبان انگلیسی، به زبان‌های فرانسه، عبری، لاتین و یونانی باستان نیز مسلط است. بعدها او با یک دختر دو رگه چینی آمریکایی نامزد کرد و به همین انگیزه آموختن زبان چینی را هم شروع کرد.

او در صفحه‌ی فیس‌بوک خود، علاقه‌مندی‌هایش را این طور لیست کرده است « :آزادی، ابداع روش‌هایی که روابط بین انسان‌ها را افزایش داده و به این وسیله آن‌ها بتوانند چیزهایی را که برای آن‌ها اهمیت دارد به اشتراک بگذارند، حرکت‌های انقلابی، گردش اطلاعات، محافظه کاری.»

تا حالا این سوال برایتان پیش آمده که چرا ترکیب رنگ فیسبوک آبی است؟!  جالب است بدانید که مارک نسبت به رنگ‌های قرمز و سبز دچار کوررنگی است!!! و همین باعث شده تا دید بهتری نسبت به رنگ آبی داشته و این رنگ را به عنوان رنگ قالب فیس‌بوک انتخاب کند.

 

دوره‌ی فعالیت به عنوان توسعه دهنده‌ی نرم افزار(سال‌های اولیه)

زاکربرگ کار با کامپیوتر را از دوران راهنمایی آغاز کرد. در سال‌های 1990 پدرش، Atari BASIC Programming را به او آموخت؛ و بعدها برای او یک معلم خصوصی به نام Newman را استخدام کرد تا دانش او را در علوم کامپیوتری بالا ببرد. Newman به مارک لقب «نابغه‌ی کوچک» را داد؛ لقبی که همچنان بر روی او مانده است. زمانی که در دبیرستان درس می‌خواند دوره‌هایی را در زمینه توسعه نرم افزاری گذراند. او علاقه‌ی زیادی به توسعه‌ی برنامه‌های کامپیوتری، به خصوص در زمینه بازی‌ها و ابزارهای ارتباطی داشت.

Jose Antonio Vargas ژونالیست معروف، در مورد مارک می‌نویسید :  "در حالی که بچه‌ها بازی کامپیوتری می‌کردند، مارک در فکر ابداع چنین بازی‌هایی بود." خود مارک در مورد این زمان می‌گوید : "من دوستان نقاش زیادی داشتم که پیشم می‌آمدند و چیزهایی می‌کشیدند. من از آن نقاشی‌ها، بازی جدیدی می‌ساختم Vargas "این نکته را اضافه می‌کند که : "مارک تنها در یک زمینه استعداد نداشت و آدم تک بعدی نبود. او مدت‌ها کاپیتان تیم شمشیر بازی بود و توانست دیپلم مسابقه های سنتی سالانه انگلستان را کسب کند. مارک نقال توانمندی هم هست، آن روزها اشعار باستانی را خیلی خوب نقالی می‌کرد."

    در حالی که بقیه بچه‌ها بازی کامپیوتری می‌کردند، مارک به ابداع این بازی‌ها فکر می‌کرد. مارک : "من دوستان نقاش زیادی داشتم که پیشم می‌آمدند، چیزهایی می‌کشیدند و من از آن نقاشی‌ها بازی جدیدی می‌ساختم"

 

سال‌های تحصیل در دانشگاه هاروارد

زمانی که در دانشگاه هاروارد شروع به تحصیل کرد، به عنوان نابغه‌ی برنامه نویسی شهرت پیدا کرده بود. او در رشته علوم کامپیوتری و روانشناسی درس می‌خواند. در سال دوم دانشگاه او برنامه‌ی CourseMatch را نوشت که به کاربران اجازه می‌داد با توجه به انتخاب دیگر دانشجویان، کلاس‌های درسی خود را انتخاب کنند و به این ترتیب آن‌ها را در تشکیل بهتر گروه‌های درسی کمک می‌کرد.

مدتی بعد، بر نامه ای را با نام Facemash طراحی کرد. این برنامه از دانشجویان می‌خواست که جذاب‌ترین چهره را در بین تعدادی عکس انتخاب کنند. هم اتاقی زاکربرگ می‌گوید : "هدف او از ساخت این سایت، فقط و فقط ایجاد یک سرگرمی بود، ما کتاب‌هایی تحت عنوان فیس‌بوک (کتاب چهره‌ها) داشتیم که این کتاب‌ها حاوی نام و عکس تمامی کسانی که در خوابگاه دانشجویان زندگی می‌کردند، بود. مارک سایتی را راه اندازی کرد و دو عکس از دو خانم و دو آقا داخل آن قرار داد. این سایت از یوزرها می‌خواست که چهره‌ی جذاب‌تر را از بین آن عکس‌ها انتخاب کنند و بالاخره باتفاق آرا، یک نفر رتبه‌ی برتر را به خود اختصاص می‌داد."

سایت به مدت یک هفته پا برجا ماند اما بعد از یک هفته مسئولان دانشگاه مجبور شدند آن را تعطیل کنند؛ چون پر طرفداری آن باعث شده بود تا بخش زیادی از منابع سرور دانشگاه اشغال شده و دانشجویان نتوانند به سایت‌های دیگر دسترسی پیدا کنند. از طرف دیگر بعضی از دانشجویان از این که عکس‌های آن‌ها بدون اجازه استفاده شده بود، به دانشگاه شکایت کرده بودند. البته زاکربرگ به خاطر این عمل خود، در منظر عموم عذرخواهی کرد.

با این وجود در همان زمان، مارک متوجه شد که تعدادی از دانشجویان، از دانشگاه درخواست کرده‌اند که برای آن‌ها وب سایتی راه اندازی کند  که از طریق آن بتوانند مطالب خود را به اشتراک گذاشته و با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. مارک خیلی زود دست به کار شد و قبل از آنکه دانشگاه به خودش بجنبد، این پروژه را شروع کرد. پروژه‌ای دانشجویی که نتیجه آن ایجاد بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین شبکه اجتماعی مجازی با نام فیس‌بوک شد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :